Wednesday 12 December 2012

Gading gajah RM60j dirampas

 Azis (empat dari kanan) bersama sebahagian gading gajah yang dirampas di Pelabuhan Utara, kelmarin. - Foto Roslin Mat Tahir
 Azis (empat dari kanan) bersama sebahagian gading gajah yang dirampas di Pelabuhan Utara, kelmarin. - Foto Roslin Mat Tahir
Kastam tahan dua kontena isytihar bawa bongkah kayu

Pelabuhan Klang: Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Selangor mematahkan cubaan menyeludup 1,500 gading gajah seberat 24,000 kilogram yang dianggarkan bernilai RM60 juta selepas merampas dua kontena di sini, kelmarin.
Pengarah KDRM negeri, Datuk Azis Yaacub, berkata rampasan kontena yang tiba dari Pelabuhan Lome, Togo di Afrika, itu yang terbesar pernah dilakukan Unit Pemantauan Kontena Bahagian Penguatkuasaan di Pelabuhan Utara.

Ia diisytihar sebagai dagangan bongkah kayu. Selepas diperiksa, kami menemui gading gajah di ruang khas kontena bongkah kayu itu," Azis Yaacub, Pengarah KDRM negeri

Dihantar ke China

“Kontena itu dipercayai akan dihantar ke China. Sebelum itu, ia diisytihar sebagai dagangan bongkah kayu. Selepas diperiksa, kami menemui gading gajah di ruang khas kontena bongkah kayu itu pada jam 10 malam semalam (kelmarin).

“Sebelum berlabuh di Pelabuhan Klang, kontena berkenaan berlepas ke Pelabuhan Algeciras menggunakan kapal Marivia.

“Di pelabuhan Sepanyol itu, kedua-dua kontena berkenaan dipindahkan sekali lagi ke kapal CMA CGM Titus dan belayar ke sini,” katanya di Wisma Kastam Pelabuhan Utara, dekat sini, semalam.
Azis berkata, anggaran nilai keseluruhan gading gajah yang cuba diseludup itu RM60 juta berasaskan perkiraan nilai semasa pasaran iaitu RM2,500 bagi setiap kilogram.

Siasat syarikat tempatan

Katanya, gading gajah adalah barangan disenaraikan mengikut larangan Lampiran 1, Konvensyen Perdagangan Antarabangsa Spesies Fauna dan Flora Yang Terancam (CITES) yang melarang sebarang dagangan komersial.

Beliau berkata, pihak KDRM sedang menyiasat sebuah syarikat tempatan yang dinamakan untuk menguruskan kontena itu kerana membuat perisytiharan atau ikrar tidak benar ke atas dagangan.

“Kami juga masih memburu individu terbabit. Kes disiasat mengikut Seksyen 133(1)(a) Akta Kastam 1967. Individu atau syarikat terbabit dengan penyeludupan dagangan ini boleh didenda sehingga RM500,000 atau penjara tidak lebih lima tahun,” katanya.

Azis berkata, gading gajah berkenaan disyaki cuba diseludup untuk dijadikan barangan hiasan.

No comments:

Post a Comment

KLIK SAYA

Rakan-rakan Blogger